Kijk niet raar op als je in een restaurant in Singapore een man foto’s ziet maken van zijn Barbiepop. Het zou zomaar kunnen dat je Jian Yang bent getroffen, een Singaporees die een van de grootste collecties Barbiepoppen ter wereld bezit.

Aan Insider vertelt Yang dat hij het leuk vindt om zijn poppen mee uit te nemen en onder de mensen te brengen. “Ik kies de pop op basis van waar ik heenga”, zegt Yang. Dus als ik bijvoorbeeld naar een Japans restaurant ga, dan zoek ik de Japanse Barbie en neem ik haar mee.”

De 44-jarige reclameman heeft meer dan 12.000 poppen in zijn bezit en herbergt een deel in zijn huis, waar hij Insider een tour geeft. Yang geeft toe dat hij niet precies weet hoeveel poppen hij heeft, omdat hij op een gegeven moment de tel is kwijtgeraakt.

“Om heel eerlijk te zijn, zijn we lang geleden gestopt met tellen. De enige reden dat ik wist hoeveel ik er had, is omdat mijn vriend die een evenementenbureau runt, er een Guinness World Record-event aan wilde koppelen.”

In zijn huis is slechts een fractie van Yang's Barbiecollectie tentoongesteld.
In zijn huis is slechts een fractie van Yang's Barbiecollectie tentoongesteld.
Insider Inc.

De hele Barbiecollectie past niet in zijn huis. Naast wat daar tentoongesteld is, bewaart Yang ook poppen op kantoor, in opslagruimtes en in het huis van zijn ouders. Hij blijft erbij dat hij niet aan een Barbieverslaving lijdt.

"Ik zie het niet als een verslaving, omdat je bij een verslaving niet kan stoppen. Maar als ik morgen besluit dat ik geen Barbies meer wil, dan koop ik ze gewoon niet meer", zweert hij.

Hij voegt eraan toe dat hij zijn verzamelwoede al eens eerder op pauze heeft gezet, toen hij voor een paar jaar in het Midden-Oosten woonde. Destijds was hij meer geïnteresseerd in merkkleding en sloeg hij zijn salaris daarop stuk.

"In mijn collectie zit dus een gat van 2007 tot en met 2011", aldus Yang tegen Insider.

Yang's liefde voor Barbie gaat ver terug

Met sommige Barbies heeft Yang nog gespeeld toen hij kind was.
Met sommige Barbies heeft Yang nog gespeeld toen hij kind was.
Insider Inc.

Yang's fascinatie voor Barbie ontstond in 1984 toen hij met de pop van zijn zus begon te spelen.

"Als opgroeiende jongen had je destijds Transformers, He-Man en Star Wars om mee te spelen - dat zat allemaal in je speelgoedkist. Bij mij zat er ook een Barbie in, die uiteraard van mijn zus was, maar toch in de kist lag", vertelt Yang.

"Al mijn speelgoed speelde met elkaar: Barbie bestuurde mijn raket, vloog in mijn vliegtuigen en ze ging met me mee naar het strand", voegt hij eraan toe.

Yang is niet bewust begonnen met verzamelen, maar gewoonweg nooit gestopt met spelen met het speelgoed uit zijn jeugd, zegt hij.
Yang is niet bewust begonnen met verzamelen, maar gewoonweg nooit gestopt met spelen met het speelgoed uit zijn jeugd, zegt hij.
Insider Inc.

Toen Yang ouder werd, besefte hij dat hij meer met zijn Barbies had dan met zijn actiefiguren.

"Barbie bleef op de een of andere manier altijd bij me, omdat ik zelf mijn kleding begon te kiezen en te kopen - DKNY, Calvin Klein... En toen waren er DKNY- en Calvin Klein-Barbies", zegt Yang tegen Insider.

Toen Yang ouder werd viel zijn interesse voor merkkleding samen met zijn liefde voor Barbie.
Toen Yang ouder werd viel zijn interesse voor merkkleding samen met zijn liefde voor Barbie.
Insider Inc.

"Daarna begon ik ook oude films te kijken. 'Breakfast at Tiffany's', 'The Seven Year Itch', dat soort films. En toen waren er Marylin Monroe- en Audrey Hepburn-poppen. Dus kocht ik die ook", vervolgt de verzamelaar.

"Dus je realiseert je niet dat je een verzameling bent begonnen. Je denkt dat dit gewoon speelgoed is waarmee je altijd hebt gespeeld."

Als het gaat om het toevoegen van Barbies aan zijn collectie, denkt Yang niet dat er vaste regels zijn die bepalen wanneer een pop een goede koop is."

Hetzelfde gebeurde met zijn interesse voor klassieke films met actrices als Marylin Monroe en Audrey Hepburn.
Hetzelfde gebeurde met zijn interesse voor klassieke films met actrices als Marylin Monroe en Audrey Hepburn.
Insider Inc.

Hoe waardevol een pop is, is persoonlijk, denkt hij. "Want 'goed' kan zoveel dingen betekenen toch? Goed kan investeringswaarde betekenen. Het kan schoonheid betekenen. Het kan materiële uniciteit betekenen", zegt Yang.

Het is niet de pop, maar de ervaringen die Barbie hem brengt

Yang geniet enorm van de ervaringen die zijn Barbies hem bieden.

"Ik vind het leuk om mijn poppen te Instagrammen. Ik vind het leuk om ze mee uit te nemen. En ik geniet van al die tai tais die met me komen praten omdat ik zo'n stomme pop in mijn zak heb", zegt Yang, die met de Chinese term doelt op rijke, Aziatische huisvrouwen.

"Voor mij is het de ervaring. Niet de pop, maar de ervaring die de pop brengt", legt hij uit. "Ik heb zoveel goede gesprekken met mensen gehad."

Onlangs reisde hij nog naar India met zijn India-Barbies in zijn kielzog.

Toen Yang naar India ging stouwde hij al zijn 'sari-Barbies' in zijn koffer. Een sari (zie de twee poppen rechtsonder) wordt gedragen door vrouwen in India.
Toen Yang naar India ging stouwde hij al zijn 'sari-Barbies' in zijn koffer. Een sari (zie de twee poppen rechtsonder) wordt gedragen door vrouwen in India.
Insider Inc.

"Dus ik heb ze stuk voor stuk mee naar India genomen. Ik fotografeerde ze op straat, in de bergen, in hotels... Vreemdelingen kwamen naar me toe om met me te praten", vertelt Yang.

"Die ervaring in India is onbetaalbaar. Niemand heeft zo'n ervaring in India", zegt hij.

Opportunistische verkopers poeiert Yang af

De Barbiefilm heeft Yang en zijn collectie weer onder de aandacht gebracht.
De Barbiefilm heeft Yang en zijn collectie weer onder de aandacht gebracht.
Insider Inc.

Als mannelijke verzamelaar van Barbiepoppen doet hij weleens wenkbrauwen optrekken. Yang krijgt zo nu en dan ook commentaar, vertelt hij.

"'Hij zal wel rijk zijn' is de meest gemaakte opmerking. Dan heb ik zoiets van: geweldig, dat is geen belediging", lacht hij.

"De andere opmerking is natuurlijk: 'houdt hij van meisjes?'" Ik bedoel, kijk naar me. Als je me ziet, ik ben heel erg in staat om heel veel vrouwen te neuken. Laten we het zo maar zeggen", voegt Yang toe. "Interessant hoe mensen een mening vormen aan de hand van alleen een foto of verhaal."

Yang heeft ontelbare berichten van vreemden gehad die proberen hun oude Barbies aan hem te verkopen.
Yang heeft ontelbare berichten van vreemden gehad die proberen hun oude Barbies aan hem te verkopen.
Insider Inc.

Het kassucces van de Barbiefilm heeft Yang ook de nodige aandacht opgeleverd. Behalve dat hij meerdere interviewverzoeken kreeg, ontving Yang ook veel berichten van vreemden die hun oude poppen aan hem willen verkopen.

Hij herinnert zich een verkoper uit de Verenigde Staten die de vintage Barbiepoppen van zijn oma aan hem probeerde te verkopen - een poging waar Yang niet blij van werd.

"Dus iemand stuurt me een foto van die shitpoppen in zijn kelder. Letterlijk, het was een foto van zijn kelder in de VS waar ongeveer 15 poppen in lagen", vertelt Yang.

Maar het verrassendste was dat de verkoper zei dat hij 1,5 miljoen dollar voor de poppen wilde, en niets minder.

"Ik heb het druk genoeg met mijn leven en werk enzo. En nu moet ik Facebookberichten en DM's op mijn Instagram afpoeieren. 'Ik heb een waardevolle vintage collectie'. Ik heb meteen zoiets van 'fuck off'", zegt Yang.

Hij heeft niet alleen veel Barbies....

Behalve Barbies, heeft Yang ook veel andere soorten speelgoed als Lego, Transformers en My Little Pony.
Behalve Barbies, heeft Yang ook veel andere soorten speelgoed als Lego, Transformers en My Little Pony.
Insider Inc.

Uiteindelijk ziet Yang zijn schare Barbiepoppen niet als een verzameling.

Voor hem zijn ze gewoon buitenproportioneel aanwezig in zijn toch al uitgebreide collectie speelgoed.

"Echt, als je kijkt in deze kamer, dan zie heel veel Lego. Op kantoor heb ik vijfhonderd Transformers. Ik heb My Little Pony. Ik heb Polly Pocket. Ik heb Rainbow High Dolls", somt Yang op.

"Eigenlijk ben ik een speelgoedverzamelaar die toevallig heel veel Barbies heeft", aldus Yang.

Lees ook: Je vintage Barbie kan wel $27.000 opbrengen op de tweedehandsmarkt – dit zijn waardevolle Barbies uit de jaren 1959 tot 2020